A keresőprogram algoritmusainak a fejlődését azon is lemérhetjük, hogy egyes fogalmakat, szavakat, kifejezéseket mintha nem csupáncsak előkeresne példátlanul nagy adatbázisából, hanem értelmezné is őket. Ha teszem azt arra keresünk rá, hogy bp, akkor ugyan a British Petroleum rövidítéseként keletkezett BP márkanévnek megfelelő találatok sorakoznak a lista élén, de már az ötödik találat a két betűnek Budapest-ként való értelmezését mutatja. Ha pedig arra keresünk rá, hogy hasonszenvi gyógymód, akkor a Wikipédiának a Homeopátia szócikké az első találat, azaz a Google a kevéssé használatos magyar kifejezésre a sokkal elterjedtebb görög eredetű szó definíciójához kalauzol minket. Itt jegyzem meg, hogy a hasonszenvi kifejezést (lásd a homeopátia eredetét: homoiosz = hasonló, pathosz = szenvedés) egyre több helyen, még szakmai oldalakon is – tévesen! – hasonszervi formában használják, holott más dolog a szervek közti hasonlóság (pl. CIA és KGB) és egészen más eset hasonlóan szenvedni két különböző dologtól. Én például évek óta elszenvedem, hogy a Gugli nem tesz különbséget a Budapesti Dísz- és Közvilágítás Kft. és a Berzsenyi Dániel Könyvtár rövidítése között… Illetve…
Az viszont némi kaján vigyorra húzza a számat, hogy Bajnaiék Google-szempontból alaposan meghekkelték a kárpátalja Együtt folyóirat 2014-es évfolyamát.
Végül: mindenképpen a Google mesterséges intelligenciájának a fejlődéséről tanúskodik az is, hogy keresőoptimalizálással foglalkozó szakmai blogom egy ideje nem csupán a honlap optimalizálás és honlapoptimalizálás kulcsszavakkal vezeti a taláti listát, hanem elsőként ajánlja a nagy kereső a weboldal optimalizálás kifejezésre is. Azaz a Google tudja, hogy honlap és weboldal ugyanaz, ezért a lista élén szerepelteti blogomat annak ellenére, hogy a weboldal szó sem domain-nevében, sem címében nem szerepel. Mondhatni: a Google ezen a téren – nagyon helyesen – bizonyos hasonszenvi találékonyságról tesz tanúbizonyságot.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése