2014. június 26., csütörtök

Lem és a másodfajú Maxwell-démon

Akkor nagyon elszégyelltem magam. Lem és
a Kiberiáda! Hiszen kedvencem! Hogy mulaszthattam el, hogy közvetlenül
erre utaljak!? Hogy esett ki a fejemből ez a történet?! Hogy írhattam
azt, hogy Állítólag sci-fi szerzők alkották meg a másodfajú démont – ahelyett, hogy kedvenc szerzőm körül illő tiszteletkört tettem volna!
Bizony, sem a jegyzet írásakor, sem az
2006-os blogbéli újraközléskor nem esett le a tantusz. Egyszerűen kiment
a fejemből, hogy Trurl mérnök, aki általános omnipotenciátor és
márnök-barátja, Klapanciusz saját kezűleg készítették el a mohó
zsiványnak a Másodfajú Démont, amely mágikus, termodinamikus, antiklasszikus és statisztikus.
Talán ezért felejtettem el, mert Lem  írásában Maxwellről nem esik szó,
és amikor kamaszkoromban olvastam, nem ismertem ezt a hipotézis, így a
másodfajú démont csak afféle jópofaságnak, Lem-leleményének gondolhattam
– és szépen elfelejtettem. Szánom-bánom!
Ugyanerre utalt akkori blogposztom
következő (számomra ismeretlen, de szakmailag hozzáértőnek gondolgató)
hozzászólója, aki már a magyar pedagógus gondolatmenetére is reflektált.
Imigyen:


A másodfajú Maxwell-démon

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése